5 juli 2012

Trädgård-barn-stickande fötter

Dagbok 5 juli

Idag fick de två yngsta barnen följa med mig på jobb.
Razmus stannade på fritis, och vi for vidare till Fullersta.
Tanken var att jag skulle klippa ett äppelträd, men istället rensade jag av baksidan på en mur, och drog upp gamla rötter.
Två nya buskar planterades, och en Ölandstok och Spirea blev utsatt för en rensningsomgång av min sekatör.
Det blev mycket snyggt, och gav ett lyft åt hela trädgården.
För att inte damen som bor där skulle snubbla över gamla rötter och annat rensade jag jorden ordentligt så att det var tomt.

Peter kom för att hämta sin plånbok som jag tagit med eftersom han glömde den i morse. Han åkte vidare mot ett takjobb i Vega, och jag jobbade vidare medan barnen lekte.
En geting kom surrade runt huvudet, lätt irriterad verkade det som, och jag fattade inte varför förrän jag såg ett cirka fem centimeter stort hål i marken. Det var jordgetingar…
Snabbt ryckte jag till mig en stor sten som jag lade på hålet, och flyttade mig från platsen.
Sist jag var på platsen fick en fästing fatt i mig, och satte sig fast. Vill inte ha ett getingsting också.

Jag och barnen for ned till Statoil och köpte mat och fika, sedan tillbaka och bjöd Marianne på muffins.
Hon och jag hittar trots åldersskillnaden många gemensamma nämnare och fascineras av det.

När vi ätit klart startade jag grästrimmern som gick igång med ett vrål, och trimmar bort hela den ängsliknande före detta gräsmattan.
Myrorna har byggt bo på flera platser och små jordberg finns här och var.
När jag fått bort gräset går Marianne bort till jordgubbslandet och hämtar bär till barnen.
Zabine kommer springande och blir jätteglad.

När trimmandet är klart tittar jag på klockan och ser att den är tre. Alltså dags att hämta Razmus.
Jag tar av mig selen och packar ihop. Stoppar in samtliga vovvar och barn och far mot skolan.
Jag nästan somnar vid ratten, så trött är jag.
Öppnar fönstren hela vägen ned, och tar flera djupa andetag, men ögonen är hotande nära att trilla ihop.

Zabine springer och hämtar Raz medan jag dricker vatten och försöker vakna till.

Väl hemma inser jag att jag glömde låsa dörren imorse, och svär högt.
Tur som är har ingen tjuv varit här, och jag slänger in ryggsäckar, plastkassar och allt annat innan jag med en djup suck av njutning sjunker ned i en balja kokhett vatten.

För att få mycket vatten över axlarna sticker jag fötterna utanför, lägger huvudet bakåt, blundar…och somnar.
Jo, jag somnade…och sov över en timme innan jag vaknade med fötter som inte kändes och absolut inte gick att stå på.

Klev försiktigt upp på skakande ben, och stampade hårt med fötterna i golvet för att väcka dem, innan jag gick in till barnen som lekte i rummet.
"Pyjamas på", sa jag och funderade på om det var någon ide att steka pannkaka klockan åtta på kvällen.
Jag beslöt mig för att bjuda på lite yoghurt och macka istället.

När de ätit sövde jag dem med en saga, och gick tillbaka till verkligheten.

”Jaha, det var den kvällen”, sa jag för mig själv och tog med mig datorn ut i vardagsrummet.
Nätet fungerade lika dåligt som vanligt, och haltade katastrofalt när jag kom in på min blogg.

Nu ska jag skriva på manuset.

God kväll


2 kommentarer:

  1. Jordgetingar är grymt otäcka.
    Och det där med att somna i badbaljan - vet inte om det är någon superhöjdare direkt? :)
    Som du far runt om dagarna, behöver du nog faktiskt sova några fler timmar per natt!
    Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är nog så.
      Tanten börjar bli gammal, ha, ha...
      Skämt åsido är det nog min hosta som sätter största käpparna i hjulet just nu.
      jag sover bara korta stunder innan rethostan väcker mig.

      Tänker lägga mig liiiiite tidigare ikväll.
      Kram

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

#ÖstergårnMyskje Första skoldagen med utmattningssyndrom igen

Första skoldagen idag. Slängde ut hästar och hundar tidigt och la in 11-maten i timerhagen som nästan snöat igen. Peter skjutsade oss och Ha...